Share |
2010-09-28 Tudásközpont
Ioan Nemţoi Üveguniverzum kiállítása

Ioan Nemţoit üvegszobrainak sajátos kromatikája és formavonala, továbbá bátorsága és ambíciója, hogy monumentális szerkezeteket és formákat alkosson izzó üvegből, világszerte ismertté tette.

Nemţoi alakzatai műalkotások, és nem egyszerű fújt üvegek. Az alakok, formák, színek és a matt-áttetsző felületek semmihez sem hasonlítható világa ez. A különleges lágy szín, a Nemţoi-vörös, kiemelt szerepet tölt be a román művész munkáiban, és rendkívüli látványt nyújt a matt bevonatú üvegen, melynek felszíne a természetes anyagok tökéletességét idézi, ebben az esetben a korallét.

„A tárlat anyagát képező huszonegy üvegszobor és tizenkét nagyobb installáció így együtt még sohasem volt látható, a művekből megismerhető Nemţoi üveguniverzuma”.

A Budapesti Román Kulturális Intézet közreműködésével a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program keretében megnyíló kiállításnak nincs meghatározott témája, de azon több, a vallás ihlette tárgyat, köztük a képzőművész Édenkert és Az utolsó vacsora című alkotását is megtekinthetik az érdeklődők.

Ioan Nemţoi 1964. január 14-én született Romániában, a Botosani megyei Trusesti községben. 1991-ben diplomázott a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskolán, kerámia-üveg-fém szakon és ugyanebben az évben vették fel a Romániai Képzőművészek Szövetségébe.

1991-1993 között ösztöndíjasként a híres svédországi üveggyár, a Kosta Boda műhelyében folytatta tanulmányait.

Mára széleskörűen ismert és elismert, elsősorban üvegszobrai sajátos szín- és formavilága miatt. Az izzó üveget hatalmas struktúrákba és formákba rendezi, azok már-már nem is egyszerű, üvegből fújt szobrok, hanem önálló entitások. Nemţoi üvegvilága egy nonkonformista univerzum, amelyet az áttetsző vagy matt felszínek, a forma és a színek szimbiózisa hozott létre.

A művészt az általa alkalmazott sajátos vörös szín tette igazán híressé, munkáit összetéveszthetetlenné. Sanda Miller londoni műkritikus azt írta róla, hogy a "Nemţoi-vörösnek", amely nagyon hasonlít a pompeji vöröshöz, vagy a Tiziano festményein látható vöröshöz, és annyira egyedi, mint a voroneti kolostorok kékje, különös szerepe van Nemţoi egész életművében.

„Ez inkább egy finom, mintsem egy nyers vörös, amely tökéletesen illeszkedik az üveghez, amelynek matt felülete kiemeli a természetes anyag tökéletességét, és amelyről a korallok jutnak az ember eszébe” – jegyezte meg a kritikus.

Ioan Nemţoi a saját művészetéről azt mondja: szerelmes az üvegbe, ebbe a felettébb érdekes anyagba, amely törékeny, mégis ellenáll az időnek, illetve hol folyékony, hol szilárd.

„Csupán a szeszélyességéből kiindulva végtelenségig tartó beszélgetést lehet folytatni róla. Művészként önkifejezésre használom; felfedezem a sokoldalúságát, és próbálom feszíteni technikai és eszmei határait, abban reménykedve, hogy az eredmény legalább annyira elbűvöli a nézőt, mint engem a teljes alkotási folyamat” – vallja a művész.

A román művész a tavalyi tavaszi fesztiválon a Művészetek Palotájában mutatkozott be először Magyarországon Pedig csak üveg! című kiállításával, de munkáit Londonban, New-Yorkban és Bécsben is megcsodálhatták már. Pécsi tárlata 2010. október 29-ig látható a tudásközpontban. (Forrás: Lib.hu)

« vissza