Tudásközpont: A könyvtárosok közelmúltbeli vándorgyűlésén sokakat érdekelt a pécsi intézmény működése. Alig egy év elég volt ahhoz, hogy a Tudásközpont a város egyik legnépszerűbb helyévé váljon. Erről is beszélgettünk a vezetővel, Fischerné Dárdai Ágnessel.
— 2010. szeptember nyolcadikán, azaz egy éve fejeződött be a költözésünk. Akkor a Tudásközpontba mintegy húsz kilométernyi könyvet, nagyjából egymillió dokumentumot hoztunk át négy helyszínről. Az épület október huszonkettedikén nyitotta meg kapuit az olvasóközönség előtt.
— Úgy fest, hogy a Tudásközpontot a pécsi lakosok elfogadták és megszerették.
— Örülök, ha így gondolja, mert én magam is így érzem. Elmesélek egy személyes történetet. A minap találkoztam itt az egyik tanítványommal. Azonnal karoltam volna belé, hogy az irodámhoz kísérjem – ő azonban finoman jelezte, hogy most nem hozzám jött. A barátaival ide beszélte meg a találkozót, itt fognak majd kávézni, s talán majd enni is valamit, mert a Tudásközpont jó hely.
— Ezt az is jelzi, hogy egyre több a „kapcsolt” rendezvény.
— Valóban sokan veszik bérbe a termeinket, hiszen sokféle rendezvényt be tudunk fogadni, bár arra azért törekedünk, hogy elsősorban kulturális, tudományos, ismeretterjesztő rendezvényeket szervezzenek hozzánk, mivel a Tudásközpont miliője ennek felel meg a leginkább.
— A nyári vándorgyűlésen közel 1000 hazai és külföldi könyvtáros előtt mutatták be az új épületet, illetve a közös szolgáltatásukat. Tényleg új könyvtári modell született Pécsett az elmúlt évben?
— A vándorgyűlés kitűnő alkalmat kínált arra, hogy a szakma előtt bemutathattuk a beköltözésig vezető nem könnyű utat, illetve kifejthettük, hogy a valóságban mit jelent a fenntartóink által tőlünk elvárt „szolgáltatásintegráció”. A legtöbb kérdés arra vonatkozott azonban, hogy hogyan tud két eltérő profilú (egy közművelődési és egy felsőoktatási tudományos) könyvtár egy fizikai térben, dokumentumállományát integrálva, és szolgáltatásait közösen nyújtva működni. Az ezekre a kérdésekre adott válaszainkkal, illetve együttműködésünk eredményeinek bemutatásával fejtettük ki a szakma számára a pécsi könyvtári modell lényegét.
— És mit hoz a jövő, milyen terveik vannak?
— Azt tervezzük, hogy a két könyvtár közös szolgáltatásait az elkövetkező időszakban még inkább összefűzzük. Törekszünk arra, hogy a látogatóink igényeit minél gyorsabban teljesítsük. A jövő pedig a magas színvonalú elektronikus tartalomszolgáltatás irányába mutat, ezért szolgáltatásainkat itt is bővíteni fogjuk.